تخم مرغ ، آری یا نه ؟

بازدید: 280 نفر
انتشار: 17 Khordaad 1401
تخم مرغ ، آری یا نه ؟

بدون تخم مرغ چکار کنیم ؟

تخم مرغ یک عامل اصلی در رژیم غذایی است ،نه فقط برای صبحانه ، بلکه برای تغذیه بچه ها .همچنین در یک ناهار و شام سریع و حاضری و در دسرها و شیرینی ها استفاده می شود .

اما برای چند دهه تخم مرغ شهرتبدی داشت . بعلت کلسترول بالا ، تخم مرغ مجرم تلقی می شد .سالهای زیادی، ما از خوردن تخم مرغ دوری می کردیم ، فقط سفیده میخوردیم  و یا جانشین های تخم مرغ را انتخاب میکردیم . سپس در سال ۲۰۰۰ انجمن قلب آمریکا ( AHA  ) در دستور العمل رژیم غذایی تجدید نظر کرد و یک بار دیگر به بزرگسالان سالم برای خوردن تخم مرغ ، چراغ سبز نشان داد. دستورالعمل های ( AHA  ) در حال حاضر برای بزرگسالان سالم در صورتیکه از حد روزانه ۳۰۰ میلی گرم کلسترول تجاوز نکنند، اجازه خردن روزانه یک تخم مرغ میدهد . سر در گمی در مصرف تخم مرغ ها از محتوی کلسترول آنها منشا میگیرد. یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۲۱۳ میلی گرم کلسترول (دو سوم مقدار مجاز روزانه) است . هنگامی که دانشمندان متوجه شد که کلسترول بالای خون با بیماریهای قلبی مرتبط است، به غذاهای با کلسترول بالا مشکوک شدند. اما پس از ۲۵ سال مطالعه، مشخص شد که کلسترول مواد غذایی مقصر اصلی نیست، بلکه چربی اشباع شده اثر بسیار بیشتری در کلسترول در خون دارد . محصولات لبنی پر چرب و گوشت چرب از نمونه غذاهایی است که مملو از چربی اشباع شده است و باعث میشود بدن کلسترول تولید کند.

بیائید تخم مرغ بخوریم 

با پشتوانه علم ، میتوانیم دوباره از تخم مرغ فوق العاده مغذی لذت ببریم . علاوه بر شیر ، تخم مرغ ها حاوی بالاترین ارزش بیولوژیکی ( یا استاندارد طلایی) از پروتئین می باشند . یک عدد تخم مرغ فقط ۷۵ کالری اما ۷ گرم پروتئین با کیفیت بالا ، ۵ گرم چربی و ۱٫۶ گرم چربی اشباع شده ، همراه با آهن، ویتامین ها ، مواد معدنی و کاروتنوئید دارد. تخم مرغ منبع خوبی از مواد مغذی ضد بیماری مانند “lutein” و “zeaxanthin” است.  این کاروتنوئید ها خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا ( وابسته به سن ) که عامل کوری در افراد مسن است را کاهش میدهد . رشد مغز و حافظه ممکن است با محتوای کولین تخم مرغ افزایش یابد . اما تمامی فواید سلامتی بخش تخم مرغ تنها زمانی حاصل میشود که شما آنها را در یخچال و فریزر بدرستی نگه دارید و آنها را کاملا برای کشتن هر باکتری احتمالی بپذید .

من به عنوان یک کودک ، عاشق تخم مرغ عسلی پدرم بودم و همچنین دسر هایی که با تخم مرغ خام تازه ، وانیل و یخ مخلوط میشد . این چیز خوشمزه ، دیگر یک انتخاب خوب نیست، مگر اینکه تخم مرغ پاستوریزه (در ایران ندیده ام) جایگزین تخم مرغ خام شود.

 

ساخت تخم مرغ طراحی شده (در ایران ندیده ام)

همه تخم مرغ ها بطور مساوی خلق نشده اند . تولید کنندگان و پرورش دهندگان مرغ به منظور افزایش خواص تغذیه ای تخم مرغ ها ،قدم هایی جهت افزایش خواص تغذیه ای تخم مرغ برداشته اند . تخم مرغ ” طراحی شده ” ممکن است از مرغ هایی که مجاز به آزادانه پرسه زدن هستند، گرفته شوند و یا از مرغ هایی که اسیدهای چرب امگا ۳ بعنوان مکمل تغذیه به آنها داده شده است . مرغ هایی که در غذایشان مواد حیوانی نیست ، تخم مرغ گیاه خواران تولید میکند و آنهایی که غذای کاملا ارگانیک میخورند، تخم مرغ ارگانیک تولید میکنند.برخی خوراک های مرغی، غنی شده از روغن کانولا ، سبوس ، اشنه دریایی ، دانه کتان ، جلبک دریایی ، روغن ماهی یا ویتامین E است که محتوای اسید چرب امگا ۳ را افزایش میدهد . انواع خاصی از غذا ( خوراک ) طوری طراح شده است که کل میزان چربی و چربی اشباع شده زرده تخم مرغ را کاهش دهد . عصاره گل همیشه بهار برای افزایش محتوای لوتئین تخم مرغ استفاده میشود . برخی تخم مرغ های طراحی شده طوری پاستوریزه میشوند که بدون تغییر در قوام آنها ، باکتری هایشان کشته شود.

در مقایسه ، توجه کنید که تخم مرغ معمولی ، ۲۱۳ گرم کلسترول، ۱٫۶ گرم چربی اشباع شده، یک واحد یتامین ای و ۳۵ تا ۴۰ میلیگرم امگا ۳ دارد.

 

یک منبع رضایت بخش از پروتئین 

یک دلیل خوب برای خوردن تخم مرغ این است که کمک میکند احساس سیر بودن کنید . یک تخم مرغ ، چند برش نان تست سبوس دار و نیمی از گریپ فروت ، صبحانه کم کالری است که شما را تا ناهار راضی نگه میدارد . وقتی با کاهش وزن درگیر هستی، مهم ،خوردن غذاهای طبیعی سرشار از مواد مغذی غنی است که شما را بین وعده ها سیر نگهدارد .تخم مرغ یک مثال  “eggcellent ”  است .

خوردن تخم مرغ آسان ،قابل تحمل برای پیر و جوان ، سازگار به هر وعده غذایی و ارزان می باشد . هر نوع تخم مرغی را که ترجیح میدهید ، مقدار مصرف تخم مرغ را در طول هفته کنترل کنید .  روزی که شما از خوردن تخم مرغ برای صبحانه لذت می برید ، کار عاقلانه این است که غذاهای پر کلسترول و چربی های اشباع شده را در بقیه روز محدود کنید . البته ایده خوب این است که سطح کلسترول خونتان را بدانید  و با پزشک خود در مورد کلسترول و چربی اشباع شده موجود در برنامه غذایی خود صحبت کنید . افرادی که کلسترول بالایی دارند باید به توصیه پزشکشان در مورد خوردن تخم مرغ گوش کنند .

 

لینک منبع

با دکتر شهرام اعظمی به صورت آنلاین گفتگو کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نظری موجود نیست